افتتاح نمایشگاه عکس گروهی شور شیدایی، حاصل تلاش کانون عکاسان فارس از بزرگترین تعزیه میدانی کشور
افتتاح نمایشگاه عکس گروهی شور شیدایی، حاصل تلاش کانون عکاسان فارس از بزرگترین تعزیه میدانی کشور
به گزارش روابط عمومی انجمن سینمای جوانان فارس: نمایشگاه گروهی عکاسان فارس با عنوان "شور شیدایی" از آثار عکاسان استان فارس از بزرگترین تعزیه میدانی کشور در گالری عکس خانه جهانگردی افتتاح شد.

نمایشگاه گروهی عکاسان فارس با عنوان “شور شیدایی”

این نمایشگاه که به همت کانون عکس انجمن سینمای جوانان فارس و با همکاری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری، صنایع دستی فارس، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس، کانون جهانگردی و اتومبیلرانی فارس و همچنین گروه تعزیه عاشورائیان صحرا رود فسا برپا گردید، عصر روز سه شنبه توسط مسئولین استانی افتتاح شد.

سید مجتبی علوی اردکانی مدیر کل امور زائرین و‌گردشگری استانداری فارس با حضور در این برنامه ضمن تقدیر و تشکر از برگزار کنندگان این نمایشگا بیان داشت: امروز هنرمند متعهد ما با محوریت عاشورا و امام حسین(ع) هنر زیبای خود را در این نگارخانه، به نمایش گذاشتند. و این تعهدی است که هر هنرمندی وظیفه دارد با هنر خودش واقعه عاشورا و محرم را در جامعه زنده نگه دارد.

علوی بیان داشت در تعزیه ای که در صحرا رود فسا برگزار شده بیش از ۵۰ هزار نفر حضور داشتند و بخوبی واقعه روز عاشورا را به نمایش گذاشتند و این نتیجه تلاش مسئولین و مردم شهر فسا و صحرا رود هست که امروز توانستیم این برنامه را به عنوان یک رویداد ملی به ثبت برسانیم.

سید رسول موسویان نژاد معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس ضمن بازدید از نمایشگاه بیان داشت: آثار فاخری که در نمایشگاه به نمایش درآمد نشان دهنده عمق علاقه هنرمندان عکاس از رویدادهای دینی و مذهبی است که در قالب هنر ارائه کردند.

موسویان نژاد افزود: رویدادها معمولا چند روز بیشتر برگزار نمی شود اما آنچه که ماندگار است، تصاویری است که توسط هنرمندان ثبت و ضبط میشود که من فکر میکنم رسالت بزرگی عکاسان دارند که بحمدله عکاسان شیراز این رسالت را بسیار خوب به نتیجه رساندند و نتیجه رویداها در جشنواره های داخلی و بین المللی شاهد هستیم خصوصا که امسال اتفاقات خوبی برای عکاسان ما بخصوص در حوزه بین الملل افتاده است.

وی ادامه داد: بند اعتقاد دارم که عکاسان ما با حضور بهتر و پرنگ تر در رویدادهای که توسط دستگاه های متولی فرهنگ و هنر برگزار میشود نقش خودشان را در ثبت این رویداد ها و ماندگاری آن ها ایفا کنند.

وی گفت: نقش عکاسان در شیراز بسیار پویا است و با برگزاری برنامه های پاتوق عکس، جلسات نقد و بررسی، کارگاه های آموزشی، تورهای عکاسی در شیراز و فارس نقش پر رنگ خود را نشان داده اند که جای تقدیر و تشکر از این عزیزان داشته و بحمداله عزیزان عکاس انسجام خوبی را در کانون عکاسان و انجمن سینمای جوانان داشته اند.

ابراهیم بختیاری سرپرست معاونت گردشگری اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان فارس ضمن تقدیر و تشکر از برگزار کنندگان این نمایشگاه بیان داشت: برنامه های مذهبی و دینی بسیار زیادی در استان فارس وجود دارد که عکاسان عزیز میتوانند با هنرنمایی خودشان رویدادهای گردشگری مذهبی را به تصویر کشیده و ماندگار کنند.

وی گفت: رویداد تعزیه میدانی صحرا رود فسا که بزرگترین تعزیه میدانی کشور است بیش از ۱۳ سال قدمت داشته و ما توانستیم این رویداد را به عنوان رویداد فرهنگی ناملموس به ثبت ملی برسانیم.

بختیاری افزود: استان فارس دارای پتانسیل های مختلف گردشگری بخصوص گردشگری مذهبی داشته و ما با حمایت و هدایت هنرمندان عکاس ضمینه تولید آثار فاخر هنری را برای این عزیزان بوجود خواهیم آورد و گالری عکس خانه جهانگردی مکان مناسبی است که عکاسان میتوانند آثار خود را به نمایش بگذراند.

وی افزود خانه جهانگردی محل مناسبی برای برگزاری کارگاه ها و نشست های هنرمندان عکاس، تا با رشد و توسعه جامعه عکاسی در شیراز و فارس شاهد رشد هنر عکاسی و تولید آثار هنری در موضوعات مختلف گردشگری باشیم تا بتوانیم با ارائه آثار مختلف و انتشار آن باعث ورود گردشگران داخلی و خارجی باشیم.

امین ملک زاده مدیر روابط عمومی و بین الملل کانون جهانگردی و اتومبیلرانی استان فارس به عنوان گرداننده این نمایشگاه و همچنین به عنوان مسئول کانون عکاسان وظیفه برپایی این نمایشگاه را داشت.

ملک زاده در خصوص برپایی این نمایشگاه گفت: این نمایشگاه حاصل تلاش و هنرمندی عکاسان استان فارس از اردوی عکاسی تعزیه صحرا رود فسا بود که در محرم امسال برگزار شد و سپس با همکاری اعضای محترم کانون عکاسان فارس، کمیته انتظامات کانون جهانگردی و اتومبیلرانی و دیگر هنرمندان توانستیم در مدت کوتاهی اقدام به برگزاری نمایشگاه نمائیم.

وی افزود در اردو صحرا رود فسا بیش از ۱۵ نفر از عکاسان فارس شرکت کردند و با حمایت انجمن سینمای جوانان و گروه تعزیه عاشورائیان صحرا رود فسا توانستیم با اعلام فراخوان آثار عکاسان را در فرصتی کوتاه جمع آوری، داوری و چاپ نمائیم و پس از نتیجه گیری تعداد ۲۰ اثر از ۷ عکاس در قالب ۵۰ در ۷۰ سانتیمتر چاپ و در معرض دید عموم قرار گرفت.

این نمایشگاه از آثار هنرمندان عکاس شیراز و فارس شامل: خانم طاهره رخ بخش زمین، رضا قادری، فرزانه چخماق ساز، زهرا دشت بشی، ایمان ادراکی، علی عباسی و محمد کاظم منصور وار تشکیل گردیده و گرداننده آن امین ملک زاده هست.

در پایان آقای بهمن دستان مسئول برگزاری تعزیه صحرا رود فسا ضمن خرسندی از برپایی نمایشگاه بیان داشت: در این تعزیه افراد خردسال تا سالمند در این تعزیه شرکت کردند تا بتوانیم بخوبی صحنه ای را برای ورود عکاسان و هنرمندان ایجاد نمائیم و این رویداد را ثبت نمائیم.

گزارش تصویری نمایشگاه گروهی عکاسان فارس با عنوان “شور شیدایی” را اینجـــا ببینید

  • نویسنده : امین ملک زاده
  • منبع خبر : کانون عکاسان فارس